Hoppa

Eilandhoppen op de Cycladen in Griekenland

ReisverhalenWereldgerechten

Griekenland heeft duizenden eilanden met elk een eigen identiteit, maar wel altijd met het warme Griekse gevoel, vriendelijke mensen en het heerlijke eten. Niet alle eilanden zijn bewoond. Slechts op 78 eilanden wonen meer dan 100 mensen. Toch een behoorlijk aantal. Dat maakt Griekenland een ideaal land om te gaan eilandhoppen. Wij kozen voor de Cycladen en dat beviel zo goed, dat we het een aantal jaar gelden nog een keer deden. Benieuwd welke eilanden we aandeden? Lees dan snel door. Hoppa, daar gaan we!

De Cycladen

De Cycladen vormen samen met de eilanden van de Dodekenesos, dat je kent van onder andere Kos en Rhodos, de Zuid-Egeische eilanden.  We bezochten de eilanden Serifos, Sifnos, Milos, Naxos, Folegandros en Santorini. We boekten een retourtje Athene en met een taxi gingen we naar de haven van Piraeus, waar de de ferry namen naar onze eerste bestemming Serifos. We boekten de overtochten overigens online via de websites van de ferry maatschappijnen die zorgen voor het transport tussen de eilanden, zoals Agean Speed Lines of Sea Jets.

Santorini

Serifos

Sifnos

Naxos

Folegandros

Milos

Serifos

Op iets meer dan 2 uur varen van Piraeus ligt het eiland Serifos. De hoofdstad ligt prachtig tegen een berg helling aan.

Cycladen

Het is een tamelijk groen eiland met bovendien ook nog eens mooie stranden. We overnachtten er in het schattige Estarti Appartments.

Nou houden wij best van een pitaatje gyros op z’n tijd en hoe leuk is het dan dat op loopafstand van je hotel een uitstekend klein retaurantje zit met de naam Tootsie (what’s in a name), waar je heerlijke gyros kunt eten. Wij zijn fan!

Toast

Aan Serifos hebben we ook een hele persoonlijke en dierbare herinnering. Vlak voor onze vakantie hadden we besloten een derde kat erbij te nemen. We hadden Momo en Lhasa, twee poezen met een verleden, een jaar daarvoor uit het asiel in Dordrecht gehaald. Het ging supergoed met ze en we dachten dat we er nog wel een derde moeilijk plaatsbare kat bij konden hebben. Nu zat er in het asiel een rode kater die niet al te gezond was toen hij daar was gekomen. Hij gaf veel over en er werd gedacht dat het een allergie was. De dieren krijgen super goede zorg van de artsen uit het Dierenziekenhuis in Dordrecht. We zouden er in onze vakantie eens goed over nadenken of we deze rode meneer een thuis konden bieden. Een naam hadden ze hem al gegeven, Hij heette Toast. Cycladen

We zaten op Serifos in een leuk restaurantje te eten en we hadden het over Toast. Op dat moment sprong er een rode poes uit het niets op de stoel naast ons. We moesten lachen, is dit een hint? Niet beinvloed door dit toeval kwamen we nog niet tot een beslissing. De volgende ochtend bij het ontbijt werd het ons duidelijk. Toast hoort bij ons. De ontbijtkaart gaf de doorslag.

Cycladen

Na de vakantie haalden we Toast op en namen hem in huis. De andere twee dames hadden wel hun bedenkingen erbij, maar dat zou wel wennen. Helaas bleek Toast veel zieker dan gedacht en ondanks alle liefde en aandacht van ons (hij was gek op plakjes ham), maar zeker ook vanuit het asiel en het dierenziekenhuis, overleed Toast drie maanden later. Hij bleek een darmtumor te hebben.  Wij denken dat Toast ons heeft uitgekozen om zijn laatste stapjes op aarde bij ons door te brengen. Ondanks de korte inensieve periode dat hij bij ons was, hebben we hele dierbare herinneringen aan Toast en aan Serifos. Toast en Serifos zijn voor ons voor altijd aan elkaar gekoppeld.

Santorini

Santorini is natuurlijk heel bekend. De foto’s in Griekse reisgidsen van witte kerkjes met blauwe daken is 9 van de 10 keer genomen in het gezellige hoofdstadje Oia.

Cycladen

Santorini is een ringvormige eilandengroep van zes eilanden, waarvan het grootste eiland ook Santorini wordt genoemd.  De zes eilanden vormen de top van één van de 16 grootste vulkanen ter wereld. Het is maar dat je het weet! De laatste uitbarsting was rond 1620 en dat betekende waarschijnlijk direct ook het einde van de Minoische beschaving die er toen was. Oia in het noorden van het eiland is heel toeristisch, maar niet al te groot en zeker heel gezellig. Het zuiden is een stuk minder toeristisch. Laat ik nou daar juist de lekkerste gevulde inktvis gegeten hebben die ik ooit in Griekenland op heb. lekker gegrild en gevuld met tomaat en feta.

Nu heb ik een grote zak intvissen in de vriezer liggen en daarmee wil ik proberen dit gerecht te evenaren. Mocht het een succes zijn, dan deel ik het recept natuurlijk.

Milos

Bekend van het beeld van Venus, dat hier is gevonden en tegenwoordig is te bewonderen in het Louvre in Parijs. Milos is een hartstikke mooi eiland met leuke plaatsjes. We hadden een heerlijke accommodatie op Milos die ik zeker kan aanraden. Met 150 vierkante kilometer is het aan te raden om met een auto het eiland te verkennen.

Cycladen Cycladen

Het leuke van aankomen op een boot is dat je een leuk uitzicht hebt op de eilanden vanaf zee. Zoals hier het uitzicht op de havenstad Adamas op Milos.

Sifnos

Sifnos is ongeveer de helft zo groot als Milos, 75 vierkante kilometer. We zater er in een gloednieuw en prachtig hotel met een heerlijk ontbijt voor een spotprijs. Daarvandaan ontdekten we het eiland per auto. Het leuke plaatsje Kastro en het mooie kerkje daar vlakbij met een prachtig uitzicht.

Natuurlijk hadden we hier gezelschap op zoek naar een hapje en een drankje.

Folegandros

Dit is slechts een klein rotsachtig eilandje waar we eigenlijk puur voor de accommodatie waren. Een heerlijk hotel met een klein strandje in de buurt. Folegandros heeft veel leuke baaien. De hoofdstad is gezellig met typische witte huisjes zoals je veel op de Cycladen ziet.

Naxos

Het grootste eiland van de Cycladen. Als je met de boot aankomt is het eerste dat je ziet een grote stenen poort. Het is de overgebleven toegang tot een tempel voor de god Apollo. Naxosis een bergachtig eiland en daardoor ook wat groener dan menig ander eiland in de Cycladen. De hoofdstad van het eiland is leuk en gezellig! Wil je Naxos verder goed ontdekken, ga er dan op uit met een auto en maak een rit langs dorpjes en door de bergen. .

Eilandhoppen op de Cycladen

Het leuke is dat je om de paar dagen een nieuw eiland kunt ontdekken. Door de verschillen per eiland is het iedere keer weer een verrassing wat je gaat zien en tegenkomt. Vaste waarde zijn de vriendelijke mensen en het heerlijke eten. Geniet van de leuke dorpjes met prachtige kerkjes.

Cycladen

Eilandhoppen op de Cycladen is als een goede Griekse salade. Voeg wat heerlijke authentieke ingredienten samen en het totaal is nog beter dan de individuele ingredienten. Ik kan het iedereen aanraden.

Zou jij willen eilandhoppen op de Cycladen?