Rajasthan, India

Een prive rondreis langs forten en nationale parken

ReisverhalenWereldgerechten

Misschien wel de bekendste provincie van India, Rajasthan. Dat is niet voor niets, want het is een aaneenschakeling van hoogtpunten. Toen we in 2008 trouwden moesten we natuurlijk een bestemming voor onze huwelijksreis kiezen. In 2007 zijn we drie weken naar Zuid-India geweest en dat was zo goed bevallen dat we nog meer van India wilden zien en ervaren. We besloten om vier weken door het noorden te reizen. De eerste twee weken huurden we een auto met prive chauffeur voor een trip langs alle  bezienswaardigheden in Rajasthan. We begonnen in New Delhi en reden langs forten, een prachtig nationaal park met echte tijgers en eindigden als klap op de vuurpijl ook nog met een bezoek aan de Taj Mahal in Agra.

Mandawa

Ranthambore National Park

udaipur

Delhi

Onze trip begon in Delhi. Het was voor ons niet de eerste keer in deze drukke en soms intimiderende stad, maar als je er voor het eerst heen gaat dan helpen deze tien tips om met de totale chaos in Delhi om te gaan. In Delhi regelden we via een reisbureautje een auto met prive chauffeur. Dat voelt heel decadent, maar als je op huwelijksreis bent mag dat best een keer. De auto waar we mee rond zouden gaan rijden was een echte klassieker. Een Ambassador. Sinds onze vorige reis in India heb ik altijd al in zo’n auto willen rijden. Een droom komt uit dus!

Mandawa

Onze eerste bestemming was Mandawa. Onderweg wordt het steeds landelijker en droger. We laten de grote vieze stad achter ons. Mandawa staat bekend om de beschilderde huizen, de haveli’s. Mandawa is niet groot en heel gezellig en heeft een aantal prachtige gebouwen.

Er is weinig keuze uit restaurants, maar het eten in het Bungli restaurant is uitstekend. De kok blijkt jaren gekookt te hebben in Castle Mandawa en gelukkig voor ons kookt hij nu de pannen van het dak in ‘ons’ restaurantje.

Bikaner

Onze volgende bestemming was de Karni Mata tempel bij Bikaner. Ik schreef hier eerder al een blog over. Volgens eigen zeggen het achtste wereldwonder, maar  bovenal een bizar indrukwekkende plek.

Bij Karni Mata, India

Jaisalmer

Onderweg naar Bikaner zie je de omgeving langzaam in een woestijn veranderen en op de route naar Jaisalmer wordt dat niet minder. Je ziet ook steeds meer wilde kamelen lopen. De laatste drie letters van de plaatsnaam geven aan dat het om een kleine plaatst gaat. Jaisalmer is ook niet veel meer dan een klein dorp om een heel groot fort heen.

Rajasthan

Het fort zelf is erg indrukwekkend en je kunt er zeker een paar uutjes rondbrengen.

Jodphur

Ook in Jodphur hebben ze een prachtig fort, het torent hoog boven de omgeving uit en heeft indrukwekkend hoge muren. In tegenstelling tot het fort in Jaisalmer, wonen er hier geen mensen in het fort zelf.

Rajasthan

Vanuit het fort heb je een prachtig uitzicht op de blauwe stad.

Udaipur

Vanuit Jodphur rijden we naar Udaiput met een tussenstop bij een prachtige Jain tempel in Ranakpur. Het ligt in een prachtige omgeving en is zowel vanbinnen als vanbuiten erg indrukwekkend. Honderden bewerkte pilaren maken de binnenkant tot een soort doolhof.

In Ranakpur is verder niet veel en dus rijden we door naar Udaipur, een mooie rit door bergen en heuvels. Je ziet kleine dorpjes en het is relatief groen. In Udaipur bezochten we het Taj lake Hotel dat een prominente rol speelde in de Bond  (James Bond) film Octopussy.

Rakasthan

Pushkar

Onze volgende bestemming was het rustige Pushkar. Vanaf ons dakterras hebben we een prachtig uitzicht op het meer. Dit meer is voor de Hindoes heilig en alles rond het meer ademt ook religie. Een heel bijzondere en relaxte plek. Er zijn niet veel bezienswaardigheden in Pushkar, behalve één van de weinige tempels die gewijd is aan Brahma dan wellicht. Het is meer de sfeer die een bezoek aan Pushkar bijzonder maakt.

Ranthambore National Park

Na Pushkar gingen we op zoek naar tijgers in het Ranthambore National Park. Ik schreef er het blog “Oog in oog met een tijger in Ranthambore national Park” over, een onvergetelijke ervaring.

Ranthambore

Agra

Als klap op de vuurpijl reden we terug naar Delhi via Agra met als enige doel om de Taj Mahal te bezoeken. Dit ligt niet meer in Rajasthan, maar in de provincie Uttar Pradesh. Het is een bijzonder indrukwekkend bouwwerk, zelfs met de duizenden andere bezoekers die net zo nieuwschierig zijn als wij. Het is dringen voor een mooie foto.

Taj mahal, India

Taj Mahal

Hiermee kwam onze reis door Rajasthan tot een fantastisch einde. We reden terug naar Delhi, waar we onze huwelijksreis zonder chauffeur vervolgden. We bezochten nog het indrukwekkende Varanasi, waarna we nog een kleine week heerlijk konden genieten van de stranden en het lekkere eten in Goa.