Drie weken door Sri Lanka

Dit was onze route

ReisverhalenWereldgerechten

Drie weken hadden we om Sri Lanka te ontdekken. Natuurlijk wil je altijd meer en is het nooit genoeg, maar we hebben een groot deel van Sri Lanka kunnen zien en we hadden een prima reistempo. De afstanden zijn zeer goed te doen. Het transport is bovendien uitstekend in Sri Lanka.

We vlogen vanuit Amsterdam via Goa op Colombo, ongeveer 12 uur. Buiten het vliegveld liepen we gelijk tegen een muur. Wat een verschil in temperatuur. Het was februari en het was koud in Nederland, 10 graden onder nul. In Colombo was het 30 graden boven nul…even wennen, maar de warmte bevalt me beter.

Omdat we aan het eind van de reis nog in Colombo zouden komen, gingen we eigenlijk gelijk door naar Negombo.

Negombo

Ons verblijf in Negombo gebruiken we eigenlijk om even te acclimatiseren. Het is er best toeristisch dus dat is wel even lekker. Voldoende restaurantjes en barretjes om lekker te eten en drinken. We zaten in het Silver Sands hotel. Prima hotel om 1 of twee nachten te verblijven. Er is een zwembad en je loopt zo naar het strand.

Anuradhapura

In 5,5 uur komen we in Anuradhapura. Met de bus en een overstap in Kurunegela. We slapen in hotel Milano Tourist rest.

We lopen naar het centrum om wat te gaan eten. S’avonds wilden we terug met een riksja. We zwaaiden naar de eerste de beste en die kwam snel naar ons toe. We vroegen of hij ons naar het hotel kon brengen. Hij antwoorde dat hij nog even wat moest doen en zou over twee minuten terug komen. Prima! We wachtten rustig af en inderdaad, twee minuten later stond hij weer voor onze neus. We stapten in en daar gingen we. Onderweg vertelde hij ons pas dat hij helemaal geen taxiriksjachauffeur is, maar dat hij ons wel graag wilde helpen en ons dus naar het hotel bracht. Dat is toch geweldig…zo aardig. Hij wilde ook niet eens een kleine vergoeding accepteren. Je voelt je wel direct welkom in Sri Lanka.

Als eerste bezoeken we de plek waar het Boeddisme is gestart in Sri Lanka, Mihintale. Dit ligt op ongeveer 13 kilometer van de stad. Daar moet je vroeg zijn als het nog een beetje koel is. De stupa is te bereiken via heel veel treden. Flink zweten dus. Daarna bekijken we de ‘sights’ in de stad zelf. We laten ons met een riksja rondrijden en zien onderweg veel tempels en een heilige boom. Deze laatste wordt al 2000 jaar onafgebroken bewaakt.

Boeddhabeeld

Pollonaruwa

Hier boeken we een tour langs de lokale bezienswaardigheden in de oude stad. Deze staat trouwens op de Unesco werelderfgoedlijst. Hartstikke leuk met als hoogtepunt voor onze chauffeur het spotten van een….konijn. Deze blijken in Sri Lanka erg zeldzaam te zijn. We zien mooie tempels en Boeddha beelden uit één stuk steen gehouwen…mooi hoor!  In Pollonaruwa eten we voor het eerst ‘ hoppers’.

Sigiriya / Dambulla / Kandy

Vanuit Pollonaruwa reizen we met een taxi naar Kandy met als tussenstops Sigiriya en Dambulla. Sigiriya is een grote rots (in een verder relatief vlakke omgeving) met een citadel er op. Op weg naar boven zie je mooie rotsschilderingen. Staat ook weer op de werelderfgoedijst. In Dambulla bezoeken we de grot tempel met veel Boeddha beelden. Onderweg naar Kandy stoppen we bij een spice garden. Ontzettend leuk om te zien en bovendien kun je er heerlijk eten.

Nuwara Eliya

De geschatte duur van de busrit is 4 uur, maar 2 uur later staan we al in Nuwara Eliya. Dit ondanks een verplichte overstap op een andere bus omdat de motor van de eerste begon te roken en de chauffeur iedereen de bus uit bonjourde. Binnen 10 minuten zaten we in een andere bus. Super! De busrit is geweldig mooi! Nuwara Eliya is een schattig Engels aandoend stadje. Het ligt wat hoger en is dus heerlijk koel. We slapen in het Trevene hotel, een oud Engels landhuis met heel veel sfeer. We bezoeken hier een theefabriek en een botanische tuin.

Ella

Met de trein naar Ella. Een schitterende reis van 3,5 uur met uitzichten over heulels, theeplantages, jungle en kleine stationnetjes. Leuk! Ella is een heel klein dorpje. We slapen in het Rawana in een kamer met een mooi balkon met uitzicht op ‘ Ella’s Gap’. Dit is een doorkijkje tussen twee groene heuvels naar wijdse groene vlakten. Het uitzicht kan absoluut beroerder!

Tissa

In Tissa zitten we in een heel kleinschalig hotelletje en ons enige doel hier is een safari in Yala National Park. Met een grote 4X4 rijden we vroeg naar het park en daar blijven we tot zonsondergang, Wat een mooi park en wat hebben we veel gezien. Olifanten, vogels, krokodillen, buffels, hornbill’s en nog veel en veel meer. Super aanrader!

Unawatuna

We wilden naar Mirissa, maar we eindigden in Unawatuna…dat vonden we veel leuker. Heerlijk aan het strand! We zitten in het Flower Garden Hotel. Er is een mooi zwembad en een gezellige bar, cappuccino en pina colada. Op het strand schalt Bob Marley uit de speakers. Dit is gezellig. Soms heb je dit gewoon nodig. Lees hierover mijn eerdere blog.

We gaan toch nog wel terug naar Mirissa, maar dan om daarvandaan een walvissentocht te doen. In één woord ‘Geweldig!’. We zien dolfijnen en blauwe vinvissen. Het is wel handig als je niet zo snel zeeziek bent…de boot deint aardig op en neer. Voor ons is dit de kers op de slagroomtaart.

Hikkaduwa / Galle

Vanuit Unawatuna doen we een dagtour naar Hikkaduwa en Galle. Hiikaduwa vinden we een beetje ongezellig dorp aan de doorgaande weg. Galle is leuk! Je ziet hier nog Hollandse invloeden zoals een oud fort en straatnamen als Leynbaan street.

Colombo

Grote, drukke, levendige stad. Hier genieten we van onze laatste dag. Op jacht naar souvenirs en voor de laatste keer genieten van het heerlijke Sri Lankaanse eten!