Van Huay Xai naar Luang Prabang

Take it slow, met de slowboat in Laos

ReisverhalenWereldgerechten
In 2005 bezochten we Thailand, Laos en Cambodja. We boekten een retourtje Bangkok en een vlucht naar Chiang Mai in het noorden van Thailand. Daar verbleven we een paar dagen om daarna door te reizen naar de grens met Laos. We voeren met de slowboat naar Luang Prabang over de Mekong. Deze machtige rivier van een kleine 5000 kilometer lang ontspringt in Tibet. Hij loopt via China, Laos, Thailand en Cambodja om uiteindelijk in Vietnam te eindigen in de Mekong Delta waar de rivier uitmondt in de Zuid-Chinese Zee.

Mekong in de ochtend

Take it slow!

Vanaf Chiang Mai gingen we naar Chiang Khong,een plaatsje aan de grens met Laos en aan de Mekong. Daarvandaan zouden we de volgende ochtend de Mekong oversteken naar Huay Xai in Laos, waarvandaan we de boot namen naar Luang Prabang. We zochten een basic hotelletje met uitzicht op de Mekong en boekten de overtocht naar Laos voor de volgende morgen. We kozen voor de slowboat. Twee dagen, met veelal backpackers, op een lange smalle boot. Een andere optie is de fastboat, maar die gaan ook echt hard en toen we ze onderweg zagen varen waren we blij dat we voor de slowboat hadden gekozen. Het zag er niet echt veilig uit. Bovendien kun je dan veel meer van de schitterende omgeving genieten.

Slowboat Laos

Door de douane

De volgende ochtend staken we de Mekong over en gingen we door de douane. Dit ging tamelijk soepel. We besloten naast de tickets voor de boot ook alvast een hotelletje te reserveren voor de avond. De slowboat stopt in Pakbeng, ongeveer halverwege, om te overnachten. Achteraf hadden we dit niet hoeven doen en misschien ook beter niet kunnen doen. Er zijn genoeg hotels in Pakbeng en het is verstandig om eerst een kijkje te nemen voordat je een kamer boekt. We hadden niet het beste hotel geboekt. Bij onze boot werden de rugzakken al snel op de boot gehesen en zochten we een mooi plekje in het midden. Niet te dicht bij de motoren want die maken nogal wat lawaai had ik vantevoren al gehoord.

Op de slowboat LaosOp de slowboat Laos

Naar Pakbeng

De natuur is geweldig en onderweg kom je langs leuke dorpjes aan de rand van de rivier. Af en toe wordt er ook gestopt zodat je even iets de eten of te drinken kunt kopen. Het is ongeveer acht uur varen naar Pakbeng en gaandeweg begint je zitvalk één te worden met het zitbankje. Dit is niet meer dan een houten plank. Gelukkig hadden we truien bij ons om het zitten wat comfortabeler te maken.

Langs de Mekong in LaosLangs de Mekong in Laos

Pakbeng

Ik was wel blij toen we in Pakbeng aankwamen. Even de benen strekken! Het hotel was een soort deathtrap. Helemaal van hout, geen nooduitgangen en tralies voor de ramen. Vast tegen inbrekers, maar in geval van brand kun je nergens heen. We besloten het risico te nemen. Het was er erg gehorig wat best een hilarische situatie opleverde. Twee Amerikaanse meisjes in de kamer naast ons spraken hardop uit waar wij ook al aan hadden gedacht: “They must like hard beds here…”. Inderdaad, het matras was van het type beton of om in de sfeer van het hotel te blijven, van hardhout. We zochten een restaurantje en bestelden wat lekkere gerechten. Het duurde even omdat we in de open keuken zagen dat ze met één wok het hele restaurant van eten voorzagen. Ook hier, “Take it slow!”.

Pakbeng, Laos

Naar Luang Prabang

De tweede dag bracht ons weer door mooie natuur en dorpjes. Nu direct vanaf het begin gezorgd voor een wat zachtere ondergrond zodat het zitten wat comfortabeler was. We klagen niet in deze mooie omgeving, want zelfs een kleine baby aan boord laat alleen maar in positieve zin van zich horen door te lachen en te kirren. Die is vast gewend aan dit soort boottochten!

Op de slowboat Laos

In Luang Prabang gaan we op zoek naar een hotel. Maar daarover later meer, want dat werd een hele onderneming. Ik kan iedereen aanraden om de tijd te nemen voor deze prachtige route. Take it slow!